Europeiske fotballklubber vender seg til kunstig intelligens for å få hjelp

ACRONIS har overtalt Europas mest prestisjefylte fotballklubber til å betro det dataene sine, og de har nå til hensikt å bruke disse dataene for å hjelpe dem med å vinne flere kamper. Acronis er et datalagrings-, sikkerhetskopierings- og cyberbeskyttelsesfirma grunnlagt av Serguei Beloussov, en russiskfødt singaporeisk serieentreprenør med hang til sløyfe.

De siste årene har selskapet signert kontrakter med fotballkrefter som Arsenal, Manchester City, Liverpool og Inter Milan, og har sikkerhetskopiert tusenvis av timer med opptak fra hver klubbs kamper. Snart innså Acronis -spesialistene at dataene de lagret, hvis de ble tolket riktig, kan brukes til å forbedre teamets ytelse.

“Når vi samler inn en stor mengde videodata, kan vi analysere disse videoene,” sier Jan-Jaap Jager, senior visepresident i Acronis. “Så vi fikk en rekke forespørsler fra team som spurte:” Hei, kan du gjøre noe med alle dataene vi lagrer nå i datasenteret ditt? “

Fotball var en sen bruker av den datadrevne tilnærmingen som lenge har vært normen innen baseball, sykling og bilracing. Selv om Moneyball-etosen nå har gjennomsyret betydelige fotballklubber og en rekke teknologikyndige dataknusende firmaer har dukket opp, mener Jager at det fortsatt er god plass til forbedringer.

“Flertallet av toppgruppene har dedikerte team, inkludert datavitenskapere. “Vi ble imidlertid overrasket over hvor rudimentært det fortsatt er og hvor få klubber som utmerker seg på dette området,” sier han. Acronis foreslo at klubber bruker videoene sine til å trene algoritmer for maskinlæring – en kunstig intelligens -teknologi som er i stand til å oppdage mønstre i enorme mengder data, inkludert videoer. Som et resultat vil ledere og trenere kunne ta bedre beslutninger raskere.

Disse teknologiske hjelpemidlene har potensial til å være nyttige på en lang rekke områder. I følge Acronis administrerende direktør Beloussov kan teknologien finjustere kampstrategier eller lage personlige treningsplaner for hver spiller. “Du kan samle [opptakene] av treningsøktene. Analyser dem deretter automatisk og gi råd optimalisert for hver enkelt spiller om hvorvidt hver spiller må – for eksempel – trene høyre eller venstre fot, trene utholdenhetstrening, fokusere på pasningsnøyaktighet … ”sier han. Mange av disse avgjørelsene kan og i de fleste tilfeller tas av trenere og deres lag. Men, som Beloussov påpeker, “det er noen fantastiske trenere og noen mindre enn fantastiske trenere.” Verken flotte lag eller gode lag har råd til å ha bare mindre enn fantastiske trenere. ”

Andre potensielle applikasjoner inkluderer rask speiding av nye talenter og rehabilitering av skadede spillere, og Jager understreker at listen stadig vokser. “Vi har omtrent 225 ideer som vi har forsket på, identifisert og delt med teamene”.

Vanligvis kan effekten av fotballklubbenes omfavnelse av AI merkes på tribunen i stedet for på banen. Det skyldes delvis utbredelsen av overvåkningskameraer på idrettsstadioner (under VM 2018 i Russland var hvert stadion dekket med 1200 kameraer). Likevel er det også en eksplisitt kommersiell vurdering. “Ved å se på ansiktsuttrykkene eller øyebollebevegelsene, kan du analysere fansen på stadion og se om de er forlovet eller ikke forlovet,” sier Beloussov. “På denne måten kan du dynamisk tildele tid til sponsorer. Så, i stedet for bare å vise en annonse i pausen eller et mål, vil du vise den når publikum er mest engasjert. ”

Jager kommer ikke til å gå nærmere inn på hvilke klubber som bruker hvilke Acronis -verktøy. “Klubbene er ekstremt bevoktet om hva de gjør,” sier han. “De tror at noen av tingene de undersøker akkurat nå, kan gi dem et konkurransefortrinn i forhold til motstanderen.” Minst én Premier League -klubb samarbeider imidlertid med Acronis om et eksperimentelt prosjekt som kombinerer interne data, billett -tall og værdata i håp om å utvikle et system som gjør at klubben kan forutsi fremtidig kampoppmøte. Forrige uke kunngjorde AS Roma, en italiensk Serie A -klubb, at de vil begynne å bruke Acronis AI -teknologi for å “optimalisere spill og forretningsdrift.”

Jager mener at dette bare er begynnelsen på at AI sluker det vakre spillet. “Vi har et dedikert team som bare fokuserer på kunstig intelligens og maskinlæring for idrettslag,” forklarer han. “Ikke bare for fotball, men også Formel 1 og amerikansk fotball. Vi har et baseballlag og er for tiden i samtaler med cricketlag. ”